Ny smarting: kjøleskapsmagneten

logo invoxia

logo invoxiaFinnes det egentlig noen grenser for den “smarte” teknologien? Denne gangen har nok et vanlig husholdningobjekt, den kjente og kjære kjøleskapmagneten, blitt tilført “intelligens”.

Det er selskapet Invoxia som har kommet med nyheten om at Alexa, stemmetjenesten til Amazon, nå skal integreres med deres digitale assistenter, kalt Triby. Dette blir den første enheten med Alexa som ikke kommer fra Amazon selv, men fra en ekstern leverandør.

Triby har en magnetisk ramme og inkluderer en innebygd høyttaler og mikrofon som også kan brukes til for eksempel å høre på nettradio eller brukes som en telefon med hands-free. Hovedfunksjonen blir imidlertid å fungere som en digital assistent som fungerer uten at du trenger å holde i den, og du kan bruke den til å tilegne deg alt av informasjon fra verdensveven. Med noen trykk eller med stemmeaktivering kan du få med deg siste av nyheter, værvarsling eller sportsbegivenheter.

Du kan i tillegg selvfølgelig bruke den på vanlig måte til å sette alarmen for når pizzaen er ferdigstekt, eller du kan se på kalenderen, skrive handleliste, eller hva det måtte være. Noe av det kuleste er at den har en liten skjerm du kan skrive på slik at familien kan formidle korte beskjeder på den måten.

Som det siste kanskje indikerer, er dette ment å være et familievennlig produkt som spesielt skal være rettet mot kommunikasjon mellom voksne og barn. Mye er gjort for å skape et “søtt” produkt som alle i familien kan være glade i, og da er det selvfølgelig genialt å utnytte plasseringen på kjøleskapet, som på sett og vis er familien sentrum i en tid da TV-en har mistet noe av sitt herredømme.

Det blir nok ikke billig å få i seg denne dingsen med det første. I USA koster den så mye som 200 dollar, og da blir det nok fort 2000 – 3000 kroner i pris når den kommer til Norge.